SKI har nyligen publicerat sin rapport över kundnöjdhet för energi branschen under 2022. Vilket är en rapport som består av främst fyra delar, två kring företag och två kring privatpersoner. Rapporten omfattar kundnöjdheten för privatpersoner och företag när det kommer till elbolag och elnätsbolag. I denna artikeln har vi sammanställt allt det viktigaste från rapporten så att du slipper läsa igenom hela!
Vilka elbolag har nöjdast kunder 2022?
Så till den stora frågan, vilka är elbolagen med högst kundnöjdhet under 2022? Jo, det beror på lite vad du kollar på för slags kundnöjdhet och beroende på kategori bryter vi ner det nedan.
Elbolagen med nöjdaste privatpersoner
Nöjdast privatpersoner när det kommer till vanliga elavtal är kunder från Tibber som har 75,3 % kundnöjdhet. Dock finns det även en del fler elbolag som inte är så lång ifrån denna kundnöjdheten.
- Tibber – 75,3 % kundnöjdhet
- GodEl – 74,8 % kundnöjdhet
- Trollhättan Energi – 73 % kundnöjdhet
- Skellefteå Kraft – 72,8 % kundnöjdhet
- Jämtkraft – 72,6 % kundnöjdhet
- Dalakraft – 70,7 % kundnöjdhet
- Enkla Elbolaget – 69,1 % kundnöjdhet
- Telge Energi – 67,1 % kundnöjdhet
- Göta Energi 61,7 % kundnöjdhet
- Fortum – 60,2 % kundnöjdhet
När det kommer till elnätsbolag så var Skellefteå Kraft elbolaget med nöjdast kunder, de hade en kundnöjdhet på 70,7 %.
Elbolagen med nöjdaste företagskunder
Nöjdaste företagskunder hade Trollhättans Elbolag som hade hela 75,2 % kundnöjdhet. Se listan nedan med fler populära elbolag och deras rankning:
- Trollhättan Energi – 75,2 % kundnöjdhet
- Dalakraft – 69,7 % kundnöjdhet
- Jämtkraft – 68,8 % kundnöjdhet
- Skellefteå Kraft – 68,2 % kundnöjdhet
- Vattenfall – 67,2 % kundnöjdhet
- Telge Energi – 62,9 % kundnöjdhet
- Fortum – 60,5 % kundnöjdhet